Meny Stäng

Helena Österlund

Helena Österlund. Foto: Privat
Helena Österlund. Foto: Privat

Debuterade med Ordet och färgerna på Albert Bonniers förlag

Har ditt sätt att skriva poesi och se på poesi förändrats sedan du blev utgiven?
Sedan Ordet och Färgerna har jag blivit vän med poesin igen. Innan jag började skriva Ordet och Färgerna hade jag inte skrivit poesi på tio år, jag trodde att jag hade förlorat det för alltid. Under den tiden läste jag väldigt lite diktsamlingar, det väckte för mycket saknad i mig.

Vilka teman/motiv har du i din diktning?
En vän till mig sa att hon tänkte ”kamp och ensamhet” när hon läste Ordet och Färgerna. Jag tror att det ligger något i det.

Har du alltid skrivit poesi / Hur kommer det sig att du började använda formen?
När jag var sjutton år började jag skriva poesi. Jag minns inte vad som fick mig att börja skriva dikter men jag minns glädjen i att ha funnit det sättet att uttrycka mig på. Jag minns hur jag på vägen till skolan kom på diktrader och upprepade de där raderna gång på gång i tanken för att inte glömma bort dem. Jag insåg rätt fort att poesin passade mig. Förtätningen, koncentrationen och ordknappheten passar mig.

Vad gör att du har blivit publicerad medan så många andra blir refuserade?
Det vet jag inte.

Vilka poeter läser och rekommenderar du till andra blivande poeter?
De jag läste i samband med att jag började skriva poesi var bland annat Edith Södergran, Katarina Frostenson, Ann Jäderlund och Kristian Lundberg. De lärde mig vad poesi kan vara. Det lär de mig fortfarande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

19 + sju =