Nummer 8 Hitpoesi

• Birger Sjöberg

Av Peter Nyberg Eva Haettner Aurelius är ordförande i Birger Sjöbergsällskapet och förklarar sin fascination för Sjöberg samt diskuterar poetens berömmelse. Varför fastnade du personligen för Sjöbergs poesi? Det började förstås med ”Den första gång jag såg dig…” den sjöng …

Birger Sjöberg Läs mer »

Läs vidare...
  • Edith Södergran

Av Peter Nyberg Gunilla Forsén är medlem i Edith Södergransällskapet och berättar vad hon fastnade för hos poeten och om några områden som poesin inspirerat. Varför fastnade du personligen för Södergrans poesi? Jag läste ES när jag var i tonåren …

Edith Södergran Läs mer »

Läs vidare...
  • Nils Ferlin

Av Peter Nyberg Nils Ferlin har alltid varit en del av människors medvetanden, helt enkelt för att han ägnar sig åt de djupaste existentiella problemen, ofta doftande av religiostet. Peter Nyberg skriver personligt om sitt förhållande till poeten. Men jag …

Nils Ferlin Läs mer »

Läs vidare...
  • Karin Boye

Av Ann-Kristin Nilsson Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd. Det bästa målet är …

Karin Boye Läs mer »

Läs vidare...
  • Dan Andersson

Av Peter Nyberg Inge Mattsson är ordförande i Dan Anderssonsällskapet. Han betonar framför allt det musikaliska hos Dan Andersson. Varför fastnade du personligen för Anderssons poesi? Genom sång och musik och dessutom litteraturintresse i mitt föräldrahem. Dans dikter och tonsättningar …

Dan Andersson Läs mer »

Läs vidare...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

12 + nitton =