Du tog hem förstaplatsen framför 13 tidigare förlagspublicerade poeter. För att använda en sportfråga, hur kändes det?
Det var en fascinerande känsla faktiskt. Jag skrev dikten i ett nafs och skickade in mest för skojs skull, och förväntade mig således inte alls att vinna – än mindre vinna över publicerade poeter!
Både du och Tilda (som vann gymnasiekategorin i tävlingen) kommer från mycket små orter i Ydre, Österbymo och Rydsnäs. Vilka faktorer på orten har bidragit till din utveckling som poet?
För min del har det nog handlat mycket om andra element i livet än födelseort vad gäller min konstnärliga drivkraft, men kulturlivet här i Österbymo är starkt och den som vill få sina verk i ljuset får ofta det här. Så var det i alla fall för mig, med musiken. Musikskapandet öppnade sedan mina ögon för andra kulturella grenar – främst bildkonst och olika former av litteratur. Och idag är väl dessa tre – musik, bildkonst och litteratur - de dominerande konstformerna vad gäller mitt eget skapande.
Hur tillkom "Svarta lungor och en krispig kaskad"?
Torsdagen den 19:e satt jag i vanlig ordning uppe sent, efter alldeles för många koppar kaffe. Jag läste Populär Poesis hemsida och fick syn på att en dikttävling hade dragit igång. Tänkte att “tja, det här kan ju faktiskt vara en kul grej” och drog igång att författa en dikt direkt i mailprogrammet. Jag tänkte inte fram den, analyserade den inte – det gör jag sällan om nätterna – utan lät den kreativa kraften flöda fritt. Efter några minuter blev “Svarta lungor och en krispig kaskad" färdig och döpt, och jag skickade in den till redaktionen.
Du ställer upp dikten som en Majakovskijdikt eller beatnikdikt med uppräkningar och upprepningar samtidigt som du behandlar ett politiskt ämne - vilka övervägningar gjorde du angående form och innehåll?
Ska jag vara helt ärlig måste jag tyvärr säga den tråkiga sanningen. Och denna är att jag inte gjorde några övervägningar eller analyser överhuvudtaget, inte hade några funderingar kring form och innehåll eller vad jag ville få sagt, utan jag bara skrev. Jag litade på kreativiteten och blev dess verktyg, liksom öppnade upp för den. Anledningen till att dikten kanske kan föra tankarna till beatpoesi har helt säkert att göra med det faktum att jag har läst väldigt mycket beat, och angående de små politiska infallen är det något helt naturligt för mig, vad jag än gör. För mig är dikter egentligen inget annat än bilder i huvudet, fragment eller små färgglada bitar av något större. Som splitter från Gud sprängd i bitar. Då blir det helt plötsligt svårt att se genrer eller dra paralleller mellan olika poeter. Allt kommer från samma sak. Och om det finns något jag helt säkert vet att den här dikten, och min poesi, vill säga, är det i sådana fall det.
Läs vinnardikten och andra poem av Emil Fridlund
2014 02 05
RECENSION: Sedigheh Vasmaghis Smälta smärtor blir läst av Carola Mikaelsson.
2014 02 05
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Lars Anders Johanssons Segelmakaren.
2014 02 04
ARTIKEL: Göran Strömqvist skriver om två personliga ingångar till poesin: en cykelvurpa och en dörrkrämare.
2014 02 03
RECENSION: Rolf Zandén skriver om Ediths Södegrans Jag är ett svärd.
2014 02 02
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Krister Gustavssons Andningsbok Landskapsbok.
Vill du utvecklas som skribent och tänker att du har något att bidra med till Populär Poesi? Vi tar tacksamt emot alla typer av texter om poesi: kåserier, recensioner, artiklar eller essäer. Om du är osäker på formen sker ett redaktionellt arbete med alla texter och du får hjälp att hitta rätt.
Vill du publicera egna poetiska texter, var inte blyg utan skicka in högst fem dikter och uppgifter om var och när du eventuellt tidigare har blivit publicerad: lars@popularpoesi.se
Boken du recenserar eller hjälpen du får med din text är ditt arvode när du skriver recensioner. Dessa skickas till peter@popularpoesi.se.
Artiklar skickas till peterb@popularpoesi.se
Texter som anknyter till temat skickas till helena@popularpoesi.se
Mejladressen du skickar texter som du inte kan kategorisera själv eller frågor till är: red@popularpoesi.se
LITTERATURHUSET I GÖTEBORG, som bildades i höstas, har presenterat programmet för våren 2014.Välj bland Klassikerprat 6 program(Genet, Austin, Achebe m.fl. ), Aktuell svensk prosa (bl.a. Sara Kaderfors, Lena Andersson), Öppen scen! poesi rap dramatik prosa spokenword serier prosa performance, Elva sidor av Taube, Att skriva, tala, lyssna och läsa (Vad innebär skrivandet för en psykoanalytiker, Tidskriftsproduktion, Skönlitteratur som medicin, Trans-serier, Exilens röster, Politisk litteraturkritik, Makedonsk Poesifestival, Litterär gestaltning och mycket annat.
NYA FRAGMENT AV SAPFOS DIKTNING har hittats, skriver DN idag. Sapfo är den första kända kvinnliga poeten i det antika Grekland. Hennes diktning har även tidigare, med några undantag, bestått av fragment och även de nya fynden är problematiska. Dock finns bland dem ett större sjok text som har översatts och som presenteras i DN 29/1 2014.
PETE SEEGER HAR AVLIDIT. Folkmusikspionjären blev 94 år. Han räknas till en av centralgestalterna under 1900-talets amerikanska folkmusikrörelse. Mest känd är han i Sverige för "We Shall overcome". Lyssna på låten och två andra sånger av Pete Seeger här: Pete Seeger: Turn turn turn, If I had a Hammer, We Shall Overcome.
ANISUR RAHMAN OCH AZITA GHAHREMAN FÅR STIPENDIUM. Svenska PENs styrelse har beslutat att tilldela de två poeterna ett stipendium om 10 000 kr ur Prins Wilhelms stipendiefond.
ETT FINLANDSPRIS 2013 GÅR TILL ELLIPS FÖRLAG. Det lilla förlaget som specialiserat sig på bland annat poesi får en lång motivering: "Ellips förlag är med sin utgivning av poesi och smal prosa ett välkommet tillskott i den svenskspråkiga litteraturen i Finland. I en levande, livskraftig litteratur behövs bredd och mångfald, samt ett konstnärligt tänjande av språk och tanke, och detta är just vad Ellips förlag står för. Förlaget väjer inte för att ta risker eller experimentera, och har trots små resurser höga krav på kvalitet för såväl text som för formgivning. Här blir boken också i all sin rätt ett estetiskt föremål tack vare de omsorgsfullt formgivna pärmarna signerade Metha Skog, bildkonstnär och poet. Redaktionen som utöver Skog består av poeterna Ralf Andtbacka och Catharina Gripenberg borgar för en kvalitativ utgivning där det skönlitterära värdet och litteraturen i sig får vara det allra viktigaste."