Jag vet inte om jag tycker om att skriva.
Jag tycker inte illa om det. Jag tycker inte om det. Det bara är och har alltid varit. Folk har i samband med det uttalandet ofta frågat om jag tycker att jag är dålig på att skriva och jag säger sanningen: Jag tycker jag är bra på att skriva. Falsk blygsamhet är inte något jag orkar med. Ekvationen går inte ihop, föga förvånande. Jag vet bara inte om jag tycker om att skriva. Jag vet inte om det spelar roll.
Diktjaget är så gott som ständigt frånvarande i det jag skriver, men vad jag verkligen vill är att jaget skall vara du. Jag vill ge dig något, vill säga:
Det handlar om dig och det är för dig jag skriver.
Men det handlar om mig och jag skriver, det är. Liksom att jag överhuvudtaget finns; är. Det är samma sak.
Publikationer och förekomster: En post-pubertal e-bok: Man kan inget veta om sedan. (Pupill förlag). sovstaden.se, eremonaut.se, tidningenkulturen.se, ichiifritzthekiller.wordpress.com etcetera. Sysselsättning: filmskribent på kulturbloggen.com, skriver om film på cinematomeow.wordpress.com också, när det faller mig in.
Lokalisera mig kan man göra i Uppsalatrakten där jag residerar med fästman och två katter.
(tre dagar med:)
jag tror inte jag hade följt med dig även om jag velat
jag ljög angående de praktiska orsakerna
du berättade om din vita häst som hette Natasja
hur fin och snäll hon var
men jag kunde inte sluta tänka
på att den ryska landsbygden skrämde mig
åtminstone så som jag föreställde mig den;
grå
med spår av död
din hud gnistrade när solen speglade sig i ån
den dagen du lämnade landet
och du sade åt mig att jag inte fick berätta något för någon
nu bryter jag mitt löfte
men kanske är du ändå redan död
(lament/hemkomst:)
faller mot marken ned i regnet
här ligger du under jorden, tänker jag
jag frågar mig vart det som aldrig fanns tog vägen
eller kanske; i vilken säng sover du nu, Julian
nej. det är bara hästarna under droppande moln
som, ännu, drömmer om dig, frustande över tysta land
visste du; en gång såg jag norrsken
med frost i ögonfransarna och stelnad väta över munnen
någon sade att i denna del av landet är det ovanligt
jag tänkte att det var vackert,
inget mer
jag tänkte det om dig, att du var vacker,
och inget mer
jag tänkte att, som ett lätt skratt var du,
som en konstant annalkande gårdag
och att i denna del av livet var du ovanlig
(dikt med samma namn)
kan vi någonsin igen smälta samman
i högljudd melankoli
i utdragna dialoger ur
högspänning överspänning
i mellansömn i mellanrum
i kraftledningsblues bland vettskrämda moln
precis som vi gjorde under trädet
där blixten dödade korna i England
en sommar
hundra stycken kor exakt där
samma plats på vilken även jag-
elen genom kroppen varenda lem ur led
blint ljus spolades ned lodrätt genom
grenverket
rösten bröts av
mitt i ett ord
sedan sot
bara sot
där jag tidigare stod
minns du? du väckte mig dagen innan
på ett sanatorium i South Carolina
befolkat av solkatter med samma färg som ditt hår
ditt ansikte lutat över mig
dina sprickor som taket
och du viskade i mitt öra, och jag svarade
"nej, det är inte mitt blod, det där är inte
mitt blod
inte mitt blod för det har fel
färg"
(i en stad i ett land en gång:)
i det andra rummet talades det om själen
att den inte fanns
du kysste mig på pannan
och berättade vad dina tatueringar betydde
jag tyckte mest om dem på knäna;
stjärnorna
som betyder att man inte knäböjer för någon
du hade en så lugn röst
och en underlig ögonfärg
mossgrön med bärnstensfläckar
som en bottenfrusen bäck
det fick mig att vilja titta på dig
i timtal
att lyssna på dig utan att räkna minuter
du hade så många historier på din kropp
här, sade du, fick jag en kniv i mig
du tog min hand och lade den på din mage
med en sådan outsäglig ömhet
ärret var vitt och buktande
och jag var öm
och jag kunde vara tyst bara med dig
precis innan jag somnade
hörde jag dig mumla i min nacke
om folk du hade slagit eller skjutit
men jag kunde inte fokusera på något annat
än din varma andedräkt mot de små mjuka håren
(lament/jordmån)
först när allting börjar existera,
om så ännu långt längst bort
skall jag vända håll. skall jag vända håll
för huden, så även min, är utdragen
över ett mycket ensamt land
att vänta på inget är det allra bästa sättet
att längta. om vi älskade en enda gång, dröm. dröm
att vi drog vatten längs vintergatan.
du. är en kalasjnikov av sandsten och kalk. du
är vitt stoft i mina händer. du dansar bland de döda barnen.
de döda barnen sjunger där de springer,
längs krigets temporära vägar.
på den sista dagen
sade jag: Jag lovar dig mitt blod, mitt salt,
mina hästar och min bädd
[ett löfte för ett skavande hjärta, dina förfäder och
kanske dig]
jag sade:
Men först när tystnaden är. långt längst bort. vid månen.
2014 02 05
RECENSION: Sedigheh Vasmaghis Smälta smärtor blir läst av Carola Mikaelsson.
2014 02 05
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Lars Anders Johanssons Segelmakaren.
2014 02 04
ARTIKEL: Göran Strömqvist skriver om två personliga ingångar till poesin: en cykelvurpa och en dörrkrämare.
2014 02 03
RECENSION: Rolf Zandén skriver om Ediths Södegrans Jag är ett svärd.
2014 02 02
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Krister Gustavssons Andningsbok Landskapsbok.
Vill du utvecklas som skribent och tänker att du har något att bidra med till Populär Poesi? Vi tar tacksamt emot alla typer av texter om poesi: kåserier, recensioner, artiklar eller essäer. Om du är osäker på formen sker ett redaktionellt arbete med alla texter och du får hjälp att hitta rätt.
Vill du publicera egna poetiska texter, var inte blyg utan skicka in högst fem dikter och uppgifter om var och när du eventuellt tidigare har blivit publicerad: lars@popularpoesi.se
Boken du recenserar eller hjälpen du får med din text är ditt arvode när du skriver recensioner. Dessa skickas till peter@popularpoesi.se.
Artiklar skickas till peterb@popularpoesi.se
Texter som anknyter till temat skickas till helena@popularpoesi.se
Mejladressen du skickar texter som du inte kan kategorisera själv eller frågor till är: red@popularpoesi.se
LITTERATURHUSET I GÖTEBORG, som bildades i höstas, har presenterat programmet för våren 2014.Välj bland Klassikerprat 6 program(Genet, Austin, Achebe m.fl. ), Aktuell svensk prosa (bl.a. Sara Kaderfors, Lena Andersson), Öppen scen! poesi rap dramatik prosa spokenword serier prosa performance, Elva sidor av Taube, Att skriva, tala, lyssna och läsa (Vad innebär skrivandet för en psykoanalytiker, Tidskriftsproduktion, Skönlitteratur som medicin, Trans-serier, Exilens röster, Politisk litteraturkritik, Makedonsk Poesifestival, Litterär gestaltning och mycket annat.
NYA FRAGMENT AV SAPFOS DIKTNING har hittats, skriver DN idag. Sapfo är den första kända kvinnliga poeten i det antika Grekland. Hennes diktning har även tidigare, med några undantag, bestått av fragment och även de nya fynden är problematiska. Dock finns bland dem ett större sjok text som har översatts och som presenteras i DN 29/1 2014.
PETE SEEGER HAR AVLIDIT. Folkmusikspionjären blev 94 år. Han räknas till en av centralgestalterna under 1900-talets amerikanska folkmusikrörelse. Mest känd är han i Sverige för "We Shall overcome". Lyssna på låten och två andra sånger av Pete Seeger här: Pete Seeger: Turn turn turn, If I had a Hammer, We Shall Overcome.
ANISUR RAHMAN OCH AZITA GHAHREMAN FÅR STIPENDIUM. Svenska PENs styrelse har beslutat att tilldela de två poeterna ett stipendium om 10 000 kr ur Prins Wilhelms stipendiefond.
ETT FINLANDSPRIS 2013 GÅR TILL ELLIPS FÖRLAG. Det lilla förlaget som specialiserat sig på bland annat poesi får en lång motivering: "Ellips förlag är med sin utgivning av poesi och smal prosa ett välkommet tillskott i den svenskspråkiga litteraturen i Finland. I en levande, livskraftig litteratur behövs bredd och mångfald, samt ett konstnärligt tänjande av språk och tanke, och detta är just vad Ellips förlag står för. Förlaget väjer inte för att ta risker eller experimentera, och har trots små resurser höga krav på kvalitet för såväl text som för formgivning. Här blir boken också i all sin rätt ett estetiskt föremål tack vare de omsorgsfullt formgivna pärmarna signerade Metha Skog, bildkonstnär och poet. Redaktionen som utöver Skog består av poeterna Ralf Andtbacka och Catharina Gripenberg borgar för en kvalitativ utgivning där det skönlitterära värdet och litteraturen i sig får vara det allra viktigaste."