Din försommarhud var blekljus mot både det
stekväntande träet och det svarta vattnet som dolt glittrade bakom
de skarpa klippsprickorna
din kropp utsträckt på mage över de salttorkade bryggplankorna
ospänd orörlig som en som är försent räddad ur svartvattnet
smorde din kropp med solvarm olivolja
du drog in luft som om det fanns en aning liv kvar
men mina händer gjorde dig avslappnat död igen
bara en sista antydan till suck av liv när jag drog åt handrepet
på ryggen, men kring fötter, ben, ljumskar
över bröstet och stramt kring armarna
till och med kring din hals var din kropp mitt lik
jag oljade dig, jag oljade hela din kropp
som en kyssreflex svarade du när jag kom åt läpparna
den skulle alltid finnas långt efter din död
sådan var du mötande
varje rörelse mot dig som vätande våg
så älskade du och drunknade du
i eget vatten
jag väntade mig vatten ur din mun när jag vände dig på sida
men inget kom ur den oräddade
som jag förde till drunkning i vattenbrynet
följsamt mjukt över bryggkanten tills vattendödens kalla beröring
tog din kropp bakom ryggen och du hastigt
som ett liks kallminne drar in sin förlorade luft
långt under ytan av svartvatten
som bara sönderskuret belyste dina plötsligt öppnade ögon
jag lekte mitt vaggande strandlik
med kalla droppar över fortfarande soltorr hud
den rös, den frös min lek
som en rysare vi nyss båda läst om hur du
blev dränkt och stensänkt i svartvattnet att glömmas
bara rysningar av något som ännu inte hänt din bundna kropp
ljudlöst vid livlös strand
men som jag tog dig ut mot ännu flytande
där vattnet mötte dig kallt
var inte rädd
jag kommer inte låta dig drunkna
här, det bestämmer jag
jag dödar alltid på djupt vatten
och flytande höll jag din bundna kropp i min famn
fortfarande med armar under dig
och min kropp tätt intill din
dina bröst böljade sig
med din andning reste sig din bål och sjönk
och spänd tvekande sjönk du ännu mer
ytflämtande tills jag sa, följ mig, följ mina vågor
och jag kunde släppa dig helt med din bröstkorg fylld
likmjuk, nyligen mördad förde jag dig i dina överarmar
allt längre ut tills jag själv bara nuddade botten av dödens dy
fast du är helt min gör jag bara ett mordförsök
vi ska nämligen ut på öppet vatten
och jag vill se din död där ingen återvänder från
du flämtade skakade dina rädda ord som jag tystade
med min hand över din mun
och viskande varning
om att ditt liv nu skulle sjunka med mig
och bara återvända om du var mitt orörliga lik
med öronproppar i dina näsborrar och instruktionen om djupt andetag
tog jag dig ner, bunden långt ner under ytan
utan ljus under bryggans pontoner
utan att veta om jag skulle låta dig leva
på havssidans vågskvalp
du flöt inte längre utan min hjälp
inte ens helt avslappnad när jag drog åt repen
mellan händer och fötter, bakom din rygg
din kropp var min och dina andning nätt ovan ytan
med snorkelrör tog jag dig ut
simmade dig genom vågorna i bottenlöst hav
pontonfästet som dunkade sitt närmande blev inte din räddning
jag band din halssnara vid förankringen
och du flytande och sjunkande var mitt kära vattenlik
jag älskade dig förlorat
din försommarhud var blekljus mot både det
stekväntande träet och det svarta vattnet som dolt glittrade bakom
de skarpa klippsprickorna
din kropp utsträckt på mage över de salttorkade bryggplankorna
ospänd orörlig som en som är försent räddad ur svartvattnet
smorde din kropp med solvarm olivolja
du drog in luft som om det fanns en aning liv kvar
men mina händer gjorde dig avslappnat död igen
bara en sista antydan till suck av liv när jag lossade handrepet
på ryggen, men kring fötter, ben, ljumskar
över bröstet och stramt kring armarna
till och med kring din hals var din kropp mitt lik
jag oljade dig, jag oljade hela din kropp
som en kyssreflex svarade du när jag kom åt läpparna
den skulle alltid finnas långt efter din död
sådan var du mötande
varje rörelse mot dig som vätande våg
så älskade du och drunknade du
ditt eget vatten
jag väntade mig vatten ur din mun när jag vände dig på sida
men inget kom ur min räddade
som jag fört till drunkning i vattenbrynet
följsamt mjukt över bryggkanten tills solvärmens beröring
tog din kropp bakom ryggen och du hastigt
som ett lik drar in sin förlorade luft
långt över ytan av svartvatten
som oskuret belyste dina plötsligt öppnade ögon
du var aldrig mer rädd att drunkna dig när du släppte det sista
av motstånd och din orgasm
en fördämning som rann sig över våra vita badlakan utmattad
till slut mitt lik motståndslöst
som jag kysst i kärleksmord
---
När jag älskar med dig är jag i takt
med dig och retsamt synkoperat ibland
för att göra dig vansinnig och lura mig till mer
vet du vad jag älskar mest med dig
tillsammans med dig
det är våra bestämda steg tillsammans som
plöjer böjer blåser ohejdat i klickande takt med
varandra långresta steg klackat stegrade
minst en dec över marken
vi flyger så
jag bara älskar dig för i dig ser jag mig, när
jag är jag som mest
minns du Gare du Nord där vi plöjde perrong
den var för trång för oss smala två så
inga fler fick plats på bredden bredvid oss
vi steg av vid fel ände och plöjde hela perrongen
minns du hur de föll av ner på spåret
vi var våg tillsammans
gemensam mjuk höftrullande våg i bestämda
klickjud med ökande ton i taktfasta steg som
närmade sig varenda passagerare med rytmen
av oss i vajande vita klänningar svepte folk åt sidan
och hattbretten som fick dem att ducka i flock
och efteråt vända sig om omtumlade och undra
när jag bara älskar att vara med dig
är jag i takt med mig själv
minns du perrongens slut där även loket vände
och vi till slut tittade på varandra och bara visste
att de sista skrämmer vi ner på spåret med ett skrik
och ett spring, men de föll åt andra håll istället
när min väska med alla accessoarer flög ut
och den förlägna gendermen som trodde han
skulle ingripa med fast hand
blev tvärstoppad av dina trosors rödljus
vid din långbenta korsning på kjolkrönet, böjd
över mina två dildos, extra geishakulor, och
rosa kondomer med jordgubbsmak utspridda mellan
mina trosor och dina handbojor
jag bara älskar vara i takt med dig
och konstant falla ur med våra ljudliga skratt
till och med de mest taktlösa tappar sin fattning
och blir hjälpsamma fast efteråt överslätande
förmanande att hålla väskan bättre låst
någon kan ju komma till skada
av en rullande dildo inflikade jag
till gendermen som vänligt motvilligt hoppat
för våra flåsande brösts skull
och för att vår flickaktighet inte lämpade sig att
hämta upp tillhörigheter som rullat ner på spåret
jag kan inte ens minnas att jag själv levt i den
taktlösa världen
kanske för att det livet var mellan rytmerna
pulserna de som ger livet dess rörelse som, är liv
andning bara livsuppehållande och steg bara förflyttning
jag kan inte ens minnas att jag själv levt i den
taktlösa världen, den mellan mina pulser, den utan liv
---
Jag har träffat Claire idag på cafét nära Rue de Palais
du vet den där lummiga platsen där man kan prata mord
och kärlek öppet utan att det hörs mellan borden och
planera i detalj ingredienserna utan att de läcker ut
och vet du, jag vet hennes hemlighet
hon är giftmörderska som jag
är det inte underbart
hon är giftmörderska som jag
jag bara plötsligt chansade och frågade just i rätt ögonblick
just i ögonblicket jag ville kyssa henne och sa det
rakt ut, precis före kyssen, du är giftmörderska va
hon tillhör de röda läpparnas hemliga orden av de ofångade
de okuvliga kvinnorna som vägrar
de som vägrar äktenskapets förljugenhet
de som förför och förgiftar men
aldrig med annat än det som finns att få lättillgängligt
vardagligt i vilket hem som helst
mellan vilka sobra väggar som helst
hon är giftmörderska som jag
vet du att hon hyllades som tjugofemåring för sitt första familjemord
hon mördar bara författarfamiljer
hon mördar bara med familjelögner
vet du, jag ska bli som hon
jag ska förfina mina metoder
till de subtilaste
de som döljs i vardagen
de som dödar dagligen lite av livet
kvävande, förgiftande, strypande, dränkande eller lömskt som dolkhugg
i ryggen på den som kallas min älskling
vet du att om du lyfter min konst i mördande lovar jag
att aldrig mörda dig med en enda rad
med ett enda dräpande ord
men jag kommer kräva dig på ditt liv
jag vill ha dig våldsamt
jag vill ha dig våldsam
fattar du det, jag vill ha dig ogiftad okvävd otyglad otämjd
och om du lovar att lyda mig
kommer jag att befalla dig till total underkastelse
ge upp inför livet, dö för livet, dö för mig
med mig, nu
ge mig ett rep, jag vill ha dig tånuddande strypt
hängande från taket när jag tar dig för andra gången idag
jag vill vara din skuld till att du lever
blodigt, och jag lovar att aldrig
vara din giftmörderska
i små mord med vardagliga ord
2014 02 05
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Lars Anders Johanssons Segelmakaren.
2014 02 04
ARTIKEL: Göran Strömqvist skriver om två personliga ingångar till poesin: en cykelvurpa och en dörrkrämare.
2014 02 03
RECENSION: Rolf Zandén skriver om Ediths Södegrans Jag är ett svärd.
2014 02 02
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Krister Gustavssons Andningsbok Landskapsbok.
2014 01 18
Vill du utvecklas som skribent och tänker att du har något att bidra med till Populär Poesi? Vi tar tacksamt emot alla typer av texter om poesi: kåserier, recensioner, artiklar eller essäer. Om du är osäker på formen sker ett redaktionellt arbete med alla texter och du får hjälp att hitta rätt.
Vill du publicera egna poetiska texter, var inte blyg utan skicka in högst fem dikter och uppgifter om var och när du eventuellt tidigare har blivit publicerad: lars@popularpoesi.se
Boken du recenserar eller hjälpen du får med din text är ditt arvode när du skriver recensioner. Dessa skickas till peter@popularpoesi.se.
Artiklar skickas till peterb@popularpoesi.se
Texter som anknyter till temat skickas till helena@popularpoesi.se
Mejladressen du skickar texter som du inte kan kategorisera själv eller frågor till är: red@popularpoesi.se
LITTERATURHUSET I GÖTEBORG, som bildades i höstas, har presenterat programmet för våren 2014.Välj bland Klassikerprat 6 program(Genet, Austin, Achebe m.fl. ), Aktuell svensk prosa (bl.a. Sara Kaderfors, Lena Andersson), Öppen scen! poesi rap dramatik prosa spokenword serier prosa performance, Elva sidor av Taube, Att skriva, tala, lyssna och läsa (Vad innebär skrivandet för en psykoanalytiker, Tidskriftsproduktion, Skönlitteratur som medicin, Trans-serier, Exilens röster, Politisk litteraturkritik, Makedonsk Poesifestival, Litterär gestaltning och mycket annat.
NYA FRAGMENT AV SAPFOS DIKTNING har hittats, skriver DN idag. Sapfo är den första kända kvinnliga poeten i det antika Grekland. Hennes diktning har även tidigare, med några undantag, bestått av fragment och även de nya fynden är problematiska. Dock finns bland dem ett större sjok text som har översatts och som presenteras i DN 29/1 2014.
PETE SEEGER HAR AVLIDIT. Folkmusikspionjären blev 94 år. Han räknas till en av centralgestalterna under 1900-talets amerikanska folkmusikrörelse. Mest känd är han i Sverige för "We Shall overcome". Lyssna på låten och två andra sånger av Pete Seeger här: Pete Seeger: Turn turn turn, If I had a Hammer, We Shall Overcome.
ANISUR RAHMAN OCH AZITA GHAHREMAN FÅR STIPENDIUM. Svenska PENs styrelse har beslutat att tilldela de två poeterna ett stipendium om 10 000 kr ur Prins Wilhelms stipendiefond.
ETT FINLANDSPRIS 2013 GÅR TILL ELLIPS FÖRLAG. Det lilla förlaget som specialiserat sig på bland annat poesi får en lång motivering: "Ellips förlag är med sin utgivning av poesi och smal prosa ett välkommet tillskott i den svenskspråkiga litteraturen i Finland. I en levande, livskraftig litteratur behövs bredd och mångfald, samt ett konstnärligt tänjande av språk och tanke, och detta är just vad Ellips förlag står för. Förlaget väjer inte för att ta risker eller experimentera, och har trots små resurser höga krav på kvalitet för såväl text som för formgivning. Här blir boken också i all sin rätt ett estetiskt föremål tack vare de omsorgsfullt formgivna pärmarna signerade Metha Skog, bildkonstnär och poet. Redaktionen som utöver Skog består av poeterna Ralf Andtbacka och Catharina Gripenberg borgar för en kvalitativ utgivning där det skönlitterära värdet och litteraturen i sig får vara det allra viktigaste."