– Vällusten ligger i min natur, berättar Stefan Whilde, 46 år, författare och redaktör för Facebookgruppen ”Whildeanska Årstiderna” som ger ut en antologi i vår med temat ”Sensualism, erotik och kärlek”.
– Sensualism är ett värdeladdat ord och det är spännande eftersom vi är så många individer med våra egna tolkningar av ordet. Detta skapar samtal, men även friktion i viss mån och det ger spänning, fortsätter han.
Att ge sig på detta vida begrepp, som ju kan innefatta både erotik och stark romantik, är vågat. En del tror direkt att det handlar om erotik, men enligt Stefan Whilde är gränsen mellan pornografi och erotik något som diskuterats i flera tusen år, så länge vi haft civilisationer.
– Skillnaden mellan erotik och sensualism kan vara hårfin. Jag tror att ordet sensualism innefattar och beskriver så många fler plan än vad erotik gör.
Stefan Whilde anser vidare att det är upp till läsaren av lyrik att själv avgöra vad det är för skillnad på erotisk och sensuell poesi.
– Som livsnjutare ser jag sensualism nästan överallt, betonar han.
Om skrivande och LSD för fiskar
Pennan är en förlängning av hjärtat, försöker Stefan förklara sin skrivarprocess:
– Man skriver från hjärtat, låter känslorna ställa sig före tanken (konstruktionen) och då blir pennan hjärtats röst. I stället för att fastna i intellektets teorier ger man sig hän åt det praktiska, självupplevda, det som läsaren kan känna igen sig i.
Diktromanen LSD för fiskar skrev Stefan på sedan 20-årsåldern. Den är väldigt sensuell för honom. Det är en upplevelsebok, berättar han, läsaren själv får bestämma handlingen och får själv tolka utgången.
Whildeansk sensualism
– En vackert formad karaff fylld med blodrött vin till en vällagad, mustigt vitlöksdoftande tallrik med oxfärs i grädde och olivspäckad fettuccine till tonerna av Sergei Rachmaninovs ”Morceaux de Fantasie”.
– Att i gryningen sent om hösten när regnet slår snett mot fönsterrutorna sätta sig med en kopp rött te med honung i och skriva en roman på en manuell facit från tidigt 80-tal.
– Att i gryningen i hetaste augusti vakna med fågelsången i skogarna utanför Ystad och gå ner till stranden iklädd vit bomullströja, slitna jeansshorts och sandaler och känna sanden mellan tårna och stiga ut i det ljumma, lätt skummande havet och göra en krusning på ytan och sedan bara fortsätta gå mot horisonten.
– Att hänga på sig en svart amerikansk Fender Stratta, skruva volymknappen i botten och slå an de första tonerna i Neil Youngs ” Like a hurricane” medan skymningen faller utanför de skallrande studioföntren.
– Det går att finna sensualitet i notpapper, i poesiböcker och alla andra böcker för den delen. I solnedgången, i djurlivet i zambiska Luangwa Valley, i ett vackert klänningstyg, i marknaden.
– Sensualism är att uppleva världen, att återupptäcka sig själv, att minnas barndomen och börja leka igen som vuxen. Sensualism är att dansa nära någon man tycker om, att förnimma en annan människas doft, att trassla in fingrarna i en annan människas hår.
– Sensualism är att våga närma sig livet på ett njutningsfullt, chosefritt, ärligt sätt. Det är att vara ärlig för sig själv. Och att finnas för stunden. Att våga vara kompromisslös, men aldrig förlora hjärtat.
– Sensualism är ett ord som vi lägger en betydelse i. Vi levandegör ordet genom att LEVA.
2014 02 05
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Lars Anders Johanssons Segelmakaren.
2014 02 04
ARTIKEL: Göran Strömqvist skriver om två personliga ingångar till poesin: en cykelvurpa och en dörrkrämare.
2014 02 03
RECENSION: Rolf Zandén skriver om Ediths Södegrans Jag är ett svärd.
2014 02 02
RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Krister Gustavssons Andningsbok Landskapsbok.
2014 01 18
Vill du utvecklas som skribent och tänker att du har något att bidra med till Populär Poesi? Vi tar tacksamt emot alla typer av texter om poesi: kåserier, recensioner, artiklar eller essäer. Om du är osäker på formen sker ett redaktionellt arbete med alla texter och du får hjälp att hitta rätt.
Vill du publicera egna poetiska texter, var inte blyg utan skicka in högst fem dikter och uppgifter om var och när du eventuellt tidigare har blivit publicerad: lars@popularpoesi.se
Boken du recenserar eller hjälpen du får med din text är ditt arvode när du skriver recensioner. Dessa skickas till peter@popularpoesi.se.
Artiklar skickas till peterb@popularpoesi.se
Texter som anknyter till temat skickas till helena@popularpoesi.se
Mejladressen du skickar texter som du inte kan kategorisera själv eller frågor till är: red@popularpoesi.se
LITTERATURHUSET I GÖTEBORG, som bildades i höstas, har presenterat programmet för våren 2014.Välj bland Klassikerprat 6 program(Genet, Austin, Achebe m.fl. ), Aktuell svensk prosa (bl.a. Sara Kaderfors, Lena Andersson), Öppen scen! poesi rap dramatik prosa spokenword serier prosa performance, Elva sidor av Taube, Att skriva, tala, lyssna och läsa (Vad innebär skrivandet för en psykoanalytiker, Tidskriftsproduktion, Skönlitteratur som medicin, Trans-serier, Exilens röster, Politisk litteraturkritik, Makedonsk Poesifestival, Litterär gestaltning och mycket annat.
NYA FRAGMENT AV SAPFOS DIKTNING har hittats, skriver DN idag. Sapfo är den första kända kvinnliga poeten i det antika Grekland. Hennes diktning har även tidigare, med några undantag, bestått av fragment och även de nya fynden är problematiska. Dock finns bland dem ett större sjok text som har översatts och som presenteras i DN 29/1 2014.
PETE SEEGER HAR AVLIDIT. Folkmusikspionjären blev 94 år. Han räknas till en av centralgestalterna under 1900-talets amerikanska folkmusikrörelse. Mest känd är han i Sverige för "We Shall overcome". Lyssna på låten och två andra sånger av Pete Seeger här: Pete Seeger: Turn turn turn, If I had a Hammer, We Shall Overcome.
ANISUR RAHMAN OCH AZITA GHAHREMAN FÅR STIPENDIUM. Svenska PENs styrelse har beslutat att tilldela de två poeterna ett stipendium om 10 000 kr ur Prins Wilhelms stipendiefond.
ETT FINLANDSPRIS 2013 GÅR TILL ELLIPS FÖRLAG. Det lilla förlaget som specialiserat sig på bland annat poesi får en lång motivering: "Ellips förlag är med sin utgivning av poesi och smal prosa ett välkommet tillskott i den svenskspråkiga litteraturen i Finland. I en levande, livskraftig litteratur behövs bredd och mångfald, samt ett konstnärligt tänjande av språk och tanke, och detta är just vad Ellips förlag står för. Förlaget väjer inte för att ta risker eller experimentera, och har trots små resurser höga krav på kvalitet för såväl text som för formgivning. Här blir boken också i all sin rätt ett estetiskt föremål tack vare de omsorgsfullt formgivna pärmarna signerade Metha Skog, bildkonstnär och poet. Redaktionen som utöver Skog består av poeterna Ralf Andtbacka och Catharina Gripenberg borgar för en kvalitativ utgivning där det skönlitterära värdet och litteraturen i sig får vara det allra viktigaste."