-
Kennet Melin: Några tankar om dikter och fotboll
Första gången jag tog på mig ett par fotbollsskor var i sjuårsåldern. Jag har ett minne av min första match. Vi mötte ett bättre lag och de hade en stjärna som kallades Hemmet. Han gjorde en del mål. För mig gick det ganska taffligt. Jag upplevde tydligt att vilja och motorik inte riktigt var i […]Läs vidare... -
Robert Sandin: Fotboll
Fotboll. En känsla. Flera världar i en. Mening. Gemenskap. Känn för ditt lag. Hata din fiende. Motståndarlaget – inte ens värt bröd och vatten. Älska segern. Hata förlusten. Möt det oväntade. Låt inget få hindra dig. Allt sker – utan kontroll. En familj. Flera revir. Vem går att lita på? Religion. En värld som förenar. […]Läs vidare... -
Supportersånger är en svår och ädel genre
Av Lars Anders Johansson Lars Anders Johansson är poet, musiker och engagerad AIK-supporter. 2013 släppte han skivan Sånger mot den moderna fotbollen. Här delar han med sig av tankar på vad fotbollssånger fyller för funktion i supporterkulturen och deras koppling till mer traditionella, litterära genrer. Av alla sina hundratals visor var det sjömansvisorna Evert Taube […]Läs vidare... -
Per Blomqvist: livet på 90 minuter
livet på 90 minuter i natt tar vi segertåget som tar oss varsomhelst du betalar för du är äldst måste lugna mig när allt börjar närma sig den emotionella länken med hela sverige på bänken ronaldos fotbollsko finast i são paulo bräckligt är allt som det verkar fotbollen smeker vattenytan skogen står säkert stilla domaren […]Läs vidare... -
Grusade planer
Av Mats Hansson Jag spelade fotboll nästan oavbrutet, före, under och efter skolan. Fötterna ömmade och smärtan förvärrades av de skor jag oftast använde med lövtunna sulor som lite skämtsamt kallades för ”Adidas Biafra.” Jag ville bli fotbollsstjärna och få spela mina matcher på gräs med skruvdobbar under sulorna, samlas i halvlek, prata taktik och […]Läs vidare... -
Daniel Lyrstedt: Fotbollslimerick
Ett käckt huligangäng från Wacken på match iklädd höghatt och frack. En dust som går dåligt skall utväntas tåligt Man tackar och vänder på klackenLäs vidare... -
Glädje, nostalgi och existentialism: När fotboll blir poesi
Av Peter Nyberg Fotboll är synonymt med glädje, vilket innebär att vi som människor kommer att skapa nostalgiska minnen av den tid då vi utövade sporten, men också att vi kommer att se vår tid som fotbollsspelare som något grundläggande mänskligt. Idrotten fungerar som en symbol för vår existens och de vi är, åtminstone när […]Läs vidare... -
Bengt Bergs dikt ”Fotboll”
Ur Gå på, stå pall, Heidruns Förlag, 1998 1 Jordklotet är inte olikt en fotboll, i alla fall sparkas det boll klotet runt och båda är runda. Det dribblas och skjuts, det missas och ibland blir det mål. Eller inkast, kanske en hörna. (Bara det faktum att norrmännen säger corner, att Flo scorer […]Läs vidare... -
48 Years of Hurt – and Dreams: An Introduction to English Football Songs
Av Tim Stickings In 2003, the Premier League announced it was searching for an official writer of football chants. Jonny Hurst, a Birmingham City fan, was chosen from around 1,500 applicants as football’s first ‘Chant Laureate’, and awarded a salary of £10,000 per year. Andrew Motion, Britain’s ceremonial state poet and chair of the selection […]Läs vidare... -
Bollen var ju död, en meter
Av Bo Bjelvehammar Denna text tillägnas Anna Andersson, Ciddens mor Läckeby ligger runt 17 km norr om Kalmar och ett stenskott österut ligger Kalmar sund. Samhället har fått sitt namn efter Läckeby gods. Det är ingen plats för trendnissar och ungdomar, där händer ingenting. Jo, där händer små saker: en älgko har påkörts vid Läckeby […]Läs vidare... -
”Hup, Holland, Hup”: Patriotism, Hatred and Regional Pride in Dutch Football Songs
Av Jorn Koelemaij Holland has for many decades been a respected and well-performing football nation. Especially the national team, nicknamed ”Oranje” (Orange), has continuously belonged to the world’s top countries from the early 1970s onwards. Therefore, it is quite a trauma for the Dutchmen that their country has never managed to win the World Cup, […]Läs vidare... -
Fiskrens, änglar och en olympisk gud: Vemodiga minnen och drömmar om guld och evighet i fotbollssånger från Göteborg
Av Hampus Östh Gustafsson Alla som har sett filmen minns scenen. Pål Gullberg står mitt i gatan, utanför en nattklubb, iförd sin grönsvarta tröja och provocerar ett gäng, klädda i blåvita färger. Han tvingas fly och ramlar tillsammans med sina vänner genom Göteborgs spårvagnslandskap för att slutligen landa i en container full med fiskrens. […]Läs vidare...